کد مطلب:277008 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

قم در نظر امیرالمؤمنین
در كتاب «بلدان» روایت كرده است كه (ابوموسی اشعری) از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید، چون فتنه ها ظاهر شود و در دنیا هرج و مرج واقع شود و جنگ و آشوب همه جا را فرا گرفته، سالمترین شهرها و بهترین جاها كجاست؟ امام علیه السلام فرمود: بهترین مكانها و سالم ترین شهرها در آن زمان: زمین جبل است

سپس فرمود: چون «خراسان» یعنی: ایران، بهم برآید (یعنی دچار فتنه و آشوب و انقلاب گردد) و میان اهل گرگان و طبرستان یعنی: (مازندران) جنگ و كارزار واقع شود، و سجستان خراب گردد سالمترین شهرها قصبه ی «قم» خواهد بود.

«قم» شهری است كه انصار و یاوران كسی كه بهترین مردم است (یعنی: حضرت ولی عصر -ارواحنا له الفداء-) از نظر پدر و مادر، و جد و جده، و عمو و عمه، از آن شهر بیرون می آید، و آن ناحیه را «زهرا» می گویند.

و آن زمینی است كه جبرئیل در آن جا فرود آمده است و آن سرزمینی است كه از آن آبی بیرون می آید كه هر كس از آن بیاشامد از درد و رنج خلاصی می یابد، و آن گلی كه حضرت عیسی علیه السلام از آن صورت شب پره ساخت و در آن دمید و به قدرت خدای تعالی زنده شد و پرید، چنانچه خدای تعالی در این آیه ی مباركه در قرآن مجید از آن حكایت می كند كه: «و یعلمه الكتاب و الحكمة و التوراة و الانجیل و رسولا الی بنی اسرائیل أنی قد جئتكم بآیة من ربكم أنی أخلق لكم من الطین كهیئة الطیر فأنفخ فیه فیكون طیرا باذن الله» (آل عمران: 49، 48) (و به او كتاب و دانش و تورات و انجیل می آموزد، و (او را به عنوان) رسول و فرستاده بسوی بن اسرائیل قرار داده كه به آنها بگوید، من نشانه ای از طرف پروردگار شما برایتان آورده ام، من از گل چیزی به شكل پرنده می سازم سپس در آن می دمم و به فرمان خدا پرنده ای می گردد) بدین آب و گل ساخته است و امام علی بن موسی الرضا علیه السلام از آن چشمه غسل خواهد نمود و از آن مقام «كبش» یعنی: قوچ حضرت ابراهیم علیه السلام و انگشتر سلیمان بیرون آمده است. [1] .

در این حدیث بطوری كه خواننده ی گرامی ملاحظه می كند نخست امیرمؤمنان علیه السلام



[ صفحه 428]



بهترین جا و سالمترین مناطق روی زمین را در وقت هرج و مرج و وقوع فتنه و آشوب، سرزمین ایران اسلامی می داند و از این سرزمین به نام (زمین جبل) یاد می نماید و در ضمن شهر مقدس «قم» را جزء بلاد جبل معرفی می نماید و سپس در عین حالی كه (بلاد جبل) و سرزمین ایران را از نظر آرامش و امنیت، سالم ترین اماكن روی زمین می داند هشدار می دهد كه ایران نیز در بعضی از مواقع بخصوص در موقعی كه دچار انقلاب و اضطراب و دستخوش دگرگونیها گردید از جنگ و آشوب و فتنه در امان نخواهد ماند و بخش عظیمی از مناطق حساس این كشور نیز مورد تهاجم و حمله ی دشمنان قرار خواهد گرفت.

و لذاست كه می فرماید: (چون خراسان به هم برآمد و میان اهل گرگان و طبرستان جنگ و كارزار واقع شد و سجستان خراب گردید) در آن موقع سالم ترین جاها شهر مذهبی قم خواهد بود.

معنی این سخن حضرت آن است كه: چون ایران را فتنه و آشوب و جنگ فرا گرفت و چنین و چنان شد... در آن وقت و زمان است كه بهترین و سالم ترین مواضع زمین جبل، برای كسی كه می خواهد در امواج خروشان فتنه و آشوب گرفتار نشود و از خطرات و حوادث و پیشامدهای ناگوار خود را محفوظ نگهدارد و در كام طوفانهای سهمگین فرو نرود، شهر مقدس و مذهبی قم بهترین و سالم ترین امكنه ی امن و امان است.


[1] بحارالانوار ج 60 ص 217 و تاريخ قم ص 90.